27 lipca, 2015




Pogoda zachęciła mnie do popołudniowej przejażdżki, która niestety się nie odbyła. W skrócie - problem z rozruchem, odpaliłem motocykl z "kabli", miernik napięcia w ręce i szybka diagnoza, bolączka hond brak ładowania. Motocykl do garażu i ręką łapię za regulator - gorący i to bardzo!
Pirometr pokazał ponad 60*C, silnik pracował ~ 4minuty.


Na pierwszy rzut sprawdziłem bezpieczniki, kostki, przewody nic niepokojącego nie zauważyłem. Sprawdźmy w takim razie co się zepsuło:

Regulatora napięcia tak naprawdę nie da się sprawdzić w domowych warunkach. Przez pomiar napięcia na klemach akumulatora stwierdzić można jedynie, że jest ładowanie (większe lub mniejsze) albo nie ma w cale. I możemy go organoleptycznie sprawdzić, powąchać czy nie śmierdzi spalenizną, czy nie jest mechanicznie uszkodzony i czy kable nie są nadtopione przy wtyczce.

Stator sprawdzimy przez pomiar napięć wychodzących na kostce. Potrzeba do tego uniwersalny miernik i ustawiamy pomiar prądu zmiennego. Powinno być ~50V przy 5000rpm.


Pomiar między parą: 1-2, 50V/5000rpm
Pomiar między parą: 2-3, 50V/5000rpm
Pomiar między parą: 3-1, 50V/5000rpm

Jeżeli wyniki pomiaru jest mniejszy nawet na jednej parze przewodów to wskazuje na problem ze statorem.
Przewody wychodzące ze statora u mnie były w dobrym stanie, nie są sztywne, nadpalone ani w inny sposób uszkodzone. To samo mogę powiedzieć o przewodach przy samym regulatorze.

Akumulator w mojej hondzie był już nie pierwszej młodości więc kupiłem nowy.
Wybór padł na akumulator firmy VARTA YTX9-BS 12V 8Ah 135A.


Po pomiarach i przeglądzie instalacji wszystko wskazuje na to, że uszkodzony jest regulator napięcia.
Wybór padł na regulator napięcia RN-05 firmy EM ze względu na dobre opinie i dlatego, że jest to polski wyrób.

Porównanie starego i nowego regulatora.

Jak widać nowy regulator posiada bardzo duży radiator który na pewno będzie odprowadzał o niebo lepiej nadmiar ciepła do otoczenia. Oryginalny regulator tak naprawdę nie posiada go w ogóle.

Ja dla zwiększenia sprawności układu ładowania i wyeliminowania spadków napięć i grzania się połączeń usunąłem wszystkie łączenia na kostki i połączenia polutowałem i zaizolowałem i wsadziłem w peszel. Dodatkowo podłączyłem przewód minusowy/masa prosto z regulatora na akumulator.



Montaż - nowy regulator jest dużo większy od oryginalnego więc troszku jest problem z montażem. Ja osobiście szlifowałem spawy na oryginalnym mocowaniu regulatora żeby regulator zmieści się i żeby lepiej  przylegał do większej powierzchni i będzie lepiej oddawał ciepło. Otwory montażowe w regulatorze trzeba sobie wywiercić samemu. Nie wierciłem w ramie otworów wykorzystałem oryginalne. Regulator przed przykręceniem posmarowałem pastą termo przewodzącą. Wysoka temperatura jest tu jedna z przyczyn uszkodzeń regulatora. U mnie po montażu wygląda to tak.


Po uruchomieniu motocykla i około 10 minut pracy silnika temperatura regulatora wynosi 34*C przy temperaturze ramy 23*C. Ładowanie akumulatora pod obciążeniem (na światłach) utrzymuje się stale 14,46V. Uważam że jest to wynik bardzo dobry.



Ciężko powiedzieć coś po tak krótkim dystansie o awaryjności nowego regulatora po 70km przejażdżce nic niepokojącego się nie działo, ale mam nadzieje, że problem na zawsze zażegnany. Jeśli wystąpią tylko jakieś problemy z regulatorem na pewno o tym napiszę. Na pewno ten regulator jest bardzo dobrym zamiennikiem  oryginalnego, drogiego i zawodnego regulatora ze względu na budowę oraz cenę.



11 komentarzy :

  1. Witam
    W mojej HONDZIE SLR 650 ładownie pod obciążeniem i przy zwiększaniu obrotów spada do 13.3v. I mam pytanie jaki próbnik należy przyłożyć najpierw(czerwony czy czarny) i czy można coś popsuć przy takim teście np. myląc wtyczki?
    Pozdrawiam
    Marcin

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wiem jak w twojej hondzie, ale u mnie nie było możliwości pomylić wtyczek nawet jakbyś chciał. Podczas pomiaru nie ma znaczenia jaki kolor przewodu od miernika przyłożysz - grunt, żeby nie zetknąć przewodów ze sobą podczas pomiaru. Przy pomiarze napięcia statora (3 żółte przewody) trzeba uważać oraz pamiętać, że tam jest prąd zmienny.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie zastanawiałeś się nad przeniesieniem regulatora w inne miejsce...? W CBR F4i jest niby lepszy regulator z radiatorem ale z powodu jego umiejscowienia też często ulega uszkodzeniu z braku odpowiedniego chłodzenia. Może warto było by go przenieść gdzieś, gdzie będzie miał lepsze chłodzenie?

    Naprawiałem ostatnio koledze ładowanie Triumph'ie Daytona 675 i jego regulator jest umieszczony pomiędzy kołem a silnikiem, zupełnie na wierzchu. Niestety padł mu alternator... :P
    Musze pobadać jakie temperatury osiąga ten mój podczas jazdy.
    Pozdrawiam Kuba.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałem taką myśl, żeby przenieść w inne miejsce regulator, ale po krótkim namyśle odechciało mi się ;) Zobaczymy ile wytrzyma. Zależało mi na czasie, żeby złożyć i pośmigać jeszcze ;)

      Odpukać do dziś dzień działa ;)

      Usuń
    2. zrobiłem pasywne chlodzenie z 2 starycgh radiatorów od procka przykreconych do kawałka blachy miedzianej - wyklepanej z przecietej rurki do wody calość przykrecona jest do regulatora od dołu- pomiedzy nim a ramą - efekt - cełośc zrobiona na paście termo- odbierta mase ciepła z regulatora- dawnieł parzyl w upalne dni = teraz ma max 40'c
      http://www.podkarpackie2oo.pl/viewtopic.php?f=22&t=19092

      Usuń
  4. Takie małe pytanko... stator można również pomierzyć odłączając regulator i miernikiem mierzyć ze sobą wtyki z żółtymi kabelkami prawda ? Bo ja tak zrobiłem i mam przy 5000rpm po 50V pomiędzy każdymi fazami więc tak jak trzeba. Jest o wiele mniej rozbierania - nie trzeba zdejmować całego lewego plastiku tylko zadupek.

    Pozostaje regulator wymienić i tyle bo po odpaleniu mam 14.2V bez świateł, po załączeniu świateł 12.4V i skacze w dół i górę po pare dziesiątych V.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, ale mierząc bezpośrednio przy wtyczce statora mamy większa pewność, że pomiar nie jest sfałszowany przez spadki napięć które często występują właśnie na wtyczce wychodzącej ze statora. W twoim przypadku możesz tez zrobić pomiar pod obciążeniem. Wepnij żarówkę 100W szeregowo między jedną sondę miernika i powtórz pomiary. Jak na wszystkich przewodach napięcie będzie takie same to do wymiany regulator. Dobrze jest przed założeniem nowego regulatora naładować porządnie akumulator.

      Usuń
  5. witam posiadam honde f3 z roku 1996 mam taki problem że przetopiła mi sie kostka postanowiłem ją zmienić teraz mam taki problem pomieszały mi sie te 3 żółte kabelki jak teraz dojść który idzie do którego ? :/ . Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam pytanie brak ładowania w cbr 600 f3 z alternatora wychodzi 50 v na kostce mierzyłem przed regulatorem regulator kipiłem nowy I prąd źaden nie wychodzi źaden z regulatora co jest

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem jak w F3, ale jeżeli wychodzą 3 żółte przewody jak w F4 i na nich jest 50V (sprawdź pod obciążeniem z żarówką) i wiązka idącą do regulatora jest sprawdzona, a regulator dobrze podpięty to świadczy o złym lub uszkodzonym regulatorze. Cudów nie ma.

      Usuń