12 stycznia, 2014



W dzisiejszym poście opisze jak przerobić licznik angielski na "europejski" jeśli to można tak nazwać. W moim motocyklu był prędkościomierz który pokazywał prędkość w mph (mile na godzinę) oraz ogólny przebieg i dzienny przebieg w milach. Mnie osobiście to bardzo przeszkadzało, bo nie mogłem na pierwszy rzut oka określić prędkości z jaką jadę oraz ocenić przejechanych kilometrów. Najprościej wyłożyć kasę i kupić licznik "europejski" + ewentualna korekta przebiegu, bo raczej ciężko będzie trafić akurat na licznik z takim przebiegiem jak w naszym motocyklu. Ja chciałem zrobić to po mniejszych kosztach. 

Przerobienie prędkościomierza z mph na km

W przypadku prędkościomierza to większego problemu nie ma, bo kupujemy kpl zegar prędkościomierza wyskalowany w km/h np z rozbitka, albo kupujemy i wymieniamy sam cyferblat. Niestety z tego co widzę, to cyferblatów oryginalnych nie ma do kupienia są tylko słabej jakości zamienniki. Ja trafiłem na okazję i kupiłem kpl prędkościomierz z uszkodzonego licznika na portalu aukcyjnym. Po rozkręceniu obudowy licznika wystarczyło odkręcić 2 śrubki trzymające go i mamy prędkościomierz już normalny w km/h. Operacje wymiany samego cyferblatu nie opiszę bo nie robiłem tego.


Przerobienie wyświetlacza przebiegu 


Przy wyświetlaczu będzie trochę więcej roboty ponieważ sama jego wymiana nie przyniesie żadnej zmiany. Wyświetlacz służy tylko do wyświetlania więc nie tutaj trzeba szukać rozwiązania. Przebieg motocykla jak i jego sposób wyświetlania jest zapisane w pamięci eeprom 93c56 EN. Wystarczy tą pamięć skasować i wgrać wsad od "europejskiej" wersji, chyba, że ktoś zna się to pewnie i samemu może przerobić oryginalny wsad. Dla mnie to czarna magia więc znalazłem w sieci wsad od "europejskiego" licznika.

Przed przystąpieniem do działania trzeba skompletować następujące rzeczy:
-programator obsługujący pamięć 93c56 (mój programator korzysta z portu szeregowego COM (RS-232) więc trzeba mieć komputer który ma takie gniazdo)
-program PonyProg2000 (posłuży do zrobienia kopi zapasowej i wgrania nowego wsadu)
-program do korygowania przebiegu (nie jest on konieczny, ale bez tego będziemy mieć przebieg motocykla taki jaki będzie we wsadzie większy lub mniejszy, za pomocą programu ustawimy przebieg taki jaki był)
-zestaw do lutowania (lutownica kolbowa, cyna z topnikiem, odsysacz cyny)
-sprawna ręka ;)

Do dzieła !

Obracamy licznik i odkręcamy od spodu 9 śrubek.


Rozpoławiamy obudowę i wyciągamy ze środka kpl płytkę drukowaną.


I pod obrotomierzem widzimy element który nas interesuje. 93c56 EN.



Obracamy płytkę na druga stronę uważając na wskazówki prędkościomierza, obrotomierza i temperatury. Lutownica, odsysacz w dłoń i usuwamy cynę z ośmiu połączeń, aby wyciągnąć pamięć z płytki.



Tutaj mamy pamięć w całej okazałości.



Na tym etapie można sobie przygotować ściągnięty wsad. Za pomocą odpowiedniego programu preparujemy wsad i ustawiamy przebieg zgodny z tym co pokazywał nam wcześniej. Oczywiście nie zapominajmy, ze wcześniejszy przebieg był w milach. Robimy to mnożąc przebieg w milach x ~1.6km.


1 mila drogowa to w przybliżeniu 1.6km
36418 x 1.6 = ~ 58268km
A więc w programie korygujemy wsad na 58268. Program i tak zaokrągli wartość na 58260.


Teraz zajmijmy się pamięcią 93c56.
Podłączamy programator do komputera, pamięć wkładamy do programatora.


Uruchamiamy program PonyProg2000 (wcześniej trzeba program skonfigurować i ustawić pod odpowiednią pamięć) i robimy sobie kopie zapasową jakby cos poszło nie tak.

Command -> Read All


File ->  Save Device File As...



Teraz trzeba pamięć wykasować.
Command -> Erase,  potwierdzamy i gotowe



Teraz pamięć jest wyczyszczona można wgrać wcześniej przygotowany wsad.

File -> Open Device File... i otwieramy katalog w którym mamy zapisany wsad.



Teraz wgrywamy wsad do naszej pamięci:

Command -> Write All , potwierdzamy klikając YES i czekamy aż proces wgrywania zakończy się sukcesem. Klikamy OK i mamy zaprogramowaną pamięć.



Pamięć teraz trzeba z powrotem włożyć i wlutować w to samo miejsce.


Składamy wszystko w całość, skręcamy śrubki i idziemy podłączyć licznik do motocykla. Ukaże się nam "nowy" przebieg, a dzienne przebiegi będą wyzerowane.



Mam nadzieje, że post przyda przy przerabianiu licznika. Wszystkie operacje wykonujecie na własną odpowiedzialność ! Wszystkie zdjęcia i screeny z programów są moją własnością i zabraniam kopiowania bez mojej zgody.



16 komentarzy :

  1. Dzieki bardzo pomocny post

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam,
    Jakiego programu używałeś do przeliczania km? Widzę że posiada sporo ciekawych zakładek- może podzielisz się wiedzą? Proszę o kontakt: allegrobuy(małpeczka)gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Cześć, skąd ściągałeś wsady? Planuję podobną przeróbkę w angielskiej Hondzie CBF 500 i nie mogę zlokalizować żadnego źródła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Niestety nie mam żadnego źródła.
      Ja dość długo szukałem w internetach ;-)

      Usuń
  4. Witam.

    Czy po skręceniu wszystkiego , na liczniku kolejny przebieg będzie naliczyany ponownie milach ? Czyli 58260 km + kolejna wartość co 1,6km ? Czyli przy przebiegu 58265 będzie tak na prawdę 58268 km ? Czy naliczanie od wartości, którą wprowadziłeś, leci już dalej w kilometrach ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po przerobieniu licznik nalicza już faktyczne kilometry 1km przejechany = 1km naliczony.

      Usuń
    2. O to mi chodziło ! Dzięki !

      Usuń
  5. Witam . Mam swój rozbity licznik w km i będę miał drugi nie uszkodzony w milach. Tarczki wykorzystam z tamtego . I teraz moje pytanie czy wystarczy zamienić pamięć z tego mojego starego licznika? Czy tez trzeba coś zmieniać w odpowiednim programie ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przekladasz kostke i wszystko działa jak w poprzednim liczniku lacznie z przebiegiem.

      Usuń
    2. Super ! Dzięki za odpowiedź ;)

      Usuń
  6. Witam. Czy dalej zajmuję się Pan przerabianiem liczników z anglika na europę?

    OdpowiedzUsuń
  7. wiadomośc wysłana, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam jakim programem przestawił pan kilometry? Szukam cos do fz1

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam ,poszukuje speca do zmiany licznika przejechanych km z mil ,można prosić o pomoc?

    OdpowiedzUsuń