09 października, 2013



Niby prosta sprawa, a na forach internetowych ciągle padają pytania.
Jak sprawdzić poziom oleju w hondzie cbr F4?
Jak to prawidłowo sprawdzić?
Sprawdzać na zimnym czy na ciepłym silniku?
Na stopce bocznej czy na centralnej ?

I wiele tego typu zapytań.
Postanowiłem opisać jak to zrobić zgodnie z instrukcja serwisową

W tym motocyklu nie ma bagnetu do sprawdzania poziomu oleju w silniku, a do kontroli służy specjalne okienko inspekcyjne. Prawidłowo powinno wyglądać to tak:

Uruchomić silnik i pozostawić na biegu jałowym przez kilka minut.
Zatrzymać silnik, postawić motocykl na stopce centralnej na równej powierzchni.
Odczekaj kilka minut i sprawdź, czy poziom oleju jest pomiędzy górną, a dolną kreską w okienku kontrolnym.



Osobiście proponuje lać pod górną kreskę, ale nigdy powyżej !











10 komentarzy :

  1. Hej, powiedz mi jedną rzecz. Na stopce bocznej w okienku widać tylko jasną ściankę, natomiast na centralnej całe okienko jest czarne - tak jak na Twojej fotce. Skąd w takim razie wiesz, że poziom oleju jest na odpowiednim poziomie (między min, a max) ? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety na zdjęciu nie udało mi się uchwycić tego, bo robiłem zdjęcie w garażu z lampą i nie odpalałem motocykla, ale po odpaleniu następnie zatrzymaniu silnika i odczekaniu chwili doskonale widać poziom oleju który właśnie mieści się między min, a max. na stopce centralnej. W moim przypadku będzie to bliżej górnej kreski (max).

      Usuń
  2. Dzięki za odpowiedź :) Powodzenia w prowadzeniu bloga.

    OdpowiedzUsuń
  3. Fakt, niby prosta sprawa, ale nie odpowiedziałeś na pytanie do końca :) Napisałeś "postawić motocykl pionowo na poziomej powierzchni" może to oznaczać, że na stopce centralnej, ale tak samo, żeby go pozostawić na kołach w pozycji pionowej. Mnie osobiście bardziej słuszny wydaje się wariant drugi, czyli sprawdzenie stanu oleju na kołach, nie na stopce ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dla mnie tez opcja druga na kołach przy w pozycji jakiej motocykl znajduje się podczas jazdy. Pierwsza opcja tez nie jest błędna, bo na stopce motocykl też nie jest jakoś super krzywo, a na pewno wygodniej sprawdzić stan oleju szczególnie w pojedynkę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zgadza się, jednak z tego co pamiętam na stopce centralnej poziom oleju zawsze był trochę wyższy niż gdy motocykl stał na kołach, także przy wymianie czy jakimś tam sprawdzeniu przy okazji warto kogoś poprosić o przytrzymanie motocykla i spojrzeć w wizjer :) pzdr

    OdpowiedzUsuń
  6. Poziom oleju w motocyklu zawsze sprawdza się na stopce centralnej :)
    Motocykl ma stać w pionie, a wtedy jest niestabilny przecież, zarówno BHP jak i zdrowy rozsądek wystarczy żeby dojść do tego faktu. No chyba, że faktycznie do sprawdzenia oleju chcecie angażować dodatkowe osoby :)

    No i sprawdzenie poziomu oleju ma się nijak do jego ilości w okienku/na bagnecie podczas normalnej pracy. Rozumiecie, to jest pomiar.
    Trzeba czytać instrukcję obsługi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz 100% rację. Instrukcja faktycznie zaleca sprawdzanie oleju na stopce centralnej.

      Usuń
    2. No nie mam racji tak do końca, bo za bardzo się rozpędziłem i zgeneralizowałem zbytnio.
      Motocykl sprawdza się na stopce, centralnej, bocznej itp, wszystko jest w instrukcji obsługi. Mało tego, olej ma być zagrzany i "spłynięty", czyli trzeba chwilę odczekać po zagrzaniu.

      No ale w każdym razie pisanie, że sprawdza się na kołach, "bo tak pracuje silnik w czasie jazdy" nie ma sensu.

      Usuń
    3. Pisząc, że masz 100% racji chodziło mi o to, że masz rację, że instrukcja zaleca sprawdzanie na stopce centralnej. Wpis na blogu poprawiłem, żeby nie wprowadzać w zakłopotanie podczas sprawdzania poziomu oleju.
      A o zagrzaniu i "spłynięciu" oleju napisałem ;)

      Usuń